Service och fyrkantighet i Sverige?

Nu ska jag berätta om en incident som inträffade på vårat kära stadsbibliotek här i Norrköping. Biblioteket har så länge jag kan minnas alltid sett sig självt som något staden bör vara stolt över. Trevlig personal, bra urval av böcker och en hjälpande hand när man irrar runt bland alla bokhyllor är aldrig långt borta.

Hur står det då till med plastpåsar att bära hem alla böcker man nu lånat i denna stolta byggnad?

Jag skulle idag låna alla kursböcker till nästa kurs i Litteraturvetenskap. Det visade sig vara en hel del böcker som alla väger ett halvt piano var. Jag tar mig till utlåningsdisken och kan knappt lägga upp dem på disken. Helt svettig står jag där och gräver efter lånekortet. Kvinnan i disken (kort, kort hår med ditmålade ögonbryn och som inte skulle le om det så gällde livet) står bara och kyligt stirrar på mig. Småprat och trevliga fraser verkar vara ett än så länge okänt språk för henne. Medan hon lånar ut böckerna till mig inser jag att jag inte har några pengar på mig.
Jag frågar henne om det går bra att betala med kort för att få en påse?
 - Nej, det ska betalas kontakt och kostar 2 kr!
 - Men kan jag komma tillbaka med 2 kr, jag kan inte bära hem allt det här ser du ju
 - Nej, det går inte!

Så jag får lämna böckerna där, ta mig till Nordea som faktiskt inte ligger ett stenkast bort, komma tillbaka med 2 kr och betala för en påse!

Är det här realistiskt? Det är dessutom värt att nämna att det var en hel del människor som stod bakom mig. Ingen av dem erbjöd mig 2 ynka kronor jag just då inte råkade ha kontant på mig?
Förstår inte hur Sverige kan vara så sjukt fyrkantigt och oflexibelt? Hur kan man vara så kass på service och så arrogant? Har inte varit i något annat land i Europa som behandlar folk såhär på dalig basis.

Helt rubbat......

Kommentarer
Postat av: Nadja

men gud de borde ju bara kunna lägga in 2 kr som skuld lr nått, jävla jobbigt, o seröst jag fattar inte hennes ögonbryn hår eller look, hon måste fastnat nånstans för 10-20 år sen, hon kan vara en staty därifrån oxå..

2009-03-11 @ 17:36:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback