Hej då 2008

Någon sorts summering av 2008 borde vara på sin plats trots att det nya året har börjat. Det har i alla fall börjat för mig. Den 19 januari börjar jag läsa på universitet och i februari kommer Jarno igen. Under våren kommer vi om möjlighet ges åka till London för att hälsa på Mathilda. Det är väl det jag vet just nu om 2009.


När 2008 började var jag fortfarande förvirrad och hade ingen aning som väntade. Jag minns att jags att på mitt rum efter nyårsfirandet och att Mathilda spådde mig med tarotkort. Vet inte vad det var för kort som kom upp längre men jag visste att förändring skulle ske. De första månaderna slet jag som ett djur med att läsa upp mina betyg till det jag ansåg att jag förtjänade och jag arbetade som reporter på Folkbladet. Jag dejtade knappt och låg väldigt lågt med det sociala i allmänhet. Jag kände att jag behövde tid för att ordna upp mitt privatliv för att kunna umgås med folk och må bra. Det funkade och när sommaren kom hade jag de betyg jag ville ha och jag hade även skickat in en ansökan till Ädelfors folkhögskola. Nu i efterhand känns det lite pinsamt eftersom jag var så nervös på testdagen, inte tro att jag dög och var säker på att jag inte skulle komma in. Glädjen när jag sedan blev accepterad blev stor men då visste jag inte att jag i september skulle flytta hemifrån och börja på en ny utbildning som var baserad på lögner.


Jag dejtade under sommaren men från min sida var det inga äkta känslor där. Jag kunde komma på mig att vara på en dejt men samtidigt tänka - jaha, vad tusan gör jag här?


Slutet av juni åkte jag till Bosnien med familjen. Vi besökte många städer och bestämde oss för at det här året bete oss som turister och bara åka runt överallt. Det blev även en tur till Kroatien och havet. Här insåg jag på något sätt att jag faktiskt älskade familj. Att jag var nöjd med dem och att jag hade min plats hos dem säkrad och att de älskade mig. Det blev mycket mat, skratt och bara allmän njutning att få vara hos sina rötter igen.


Jag åkte hem tidigare för att jag och Nadja skulle åka till Italien, Rom den 20:e juli. Hann bara vara hemma någon dag innan vi satt på planet och pratade om att träffa snygga italienare och bara ha det kul. Någon timma senare träffade jag Jarno och nu firar vi ett halvår tillsammans den 20:e januari. Mer om mitt och Jarnos förhållande behövs inte eftersom jag nämner honom då och då. September månad kom och jag flyttade hemifrån, mitt nya hem blev ett rum i et före detta äldreboende som jag faktiskt tyckte om. Det var mysigt och framförallt så var det bara mitt. Dessvärre visade sig skolan vara allt annat än vad jag blivit lovad och jag flyttade hem någon gång under november månad. Då hade jag utan att veta om det blivit lurad på ett lägenhetskontrakt som gör att jag idag får betala uppsägningstid i tre månader. Man lär så länge man lever antar jag men funderar ni på att studera journalistik så välj inte Ädelfors Folkhögskola.
Dock så fick jag inte bara med mig skulder därifrån utan även goda vänner samt några galningar som bör hållas i madrasserade rum.

Jag åkte till Holland en gång i september och firade Jarnos 23 års dag men den riktiga resan kom i december månad. Jag hade knappt varit hemma i en vecka innan jag bokade om min resa och så satt jag på ett tidigare plan och skulle vara kvar i en månad. Firade jul, nyår tillsammans och åkte Holland runt.  Amsterdam och havet var underbart och allting gick bra.


Helt ärligt så vet jag inte hur året bör summeras. Det har varit ett utvecklande år, inte ett tråkigt år. Det kommer för alltid att vara ett av de år jag minns för det var då jag blev lycklig och fann var vägen till lycka faktiskt finns. Nu på måndag börjar jag på universitet och sen får vi se hur allting går. Ett jobb skulle underlätta början på året avsevärt och om allt går vägen kanske jag lyckat med det också.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback