En liten lektion om Holland

Idag finns det absolut ingenting att göra i Holland. Det är söndag och det innebär att allting är stängt. Allt från klädbutiker till mataffärer. När jag först kom hit och hälsade på tyckte jag att det var så konstigt, vadå stängt på söndagar, det är väl inte bra för ekonomin? Nu efter att ha varit här några gånger börjar jag förstå varför det är så. Det beror delvis på att reformationen hade ett starkt inflytande över Holland förut. Kalvinism är inte den officiella religionen i Holland men den har sedan 1500 - talet manifesterat djupa rötter kanske inte i själva landet men i hur människor tänker och beter sig. Kalvinismen menar att Gud härskar över allt på jorden och i universum. Därför har affärer fortfarande stängt på söndagar här och öppnar senare på måndagar. Kortfattat sagt.

Jag har kommit på besök i Holland sen september förra året och jag tycker att man kan märka de kalvinistiska tankegångarna och sättet att leva på rätt tydligt. Kalvinismen förespråkar starkt att man som människa inte ska vara girig, ta för sig för mycket och helt enkelt hålla en låg profil när det kommer till allting. Om vi tar ett exempel på hur människor klär sig här, främst kanske kvinnor då män ser likadana ut överallt så är det stor skillnad mot Sverige. Jag är van vid att klä upp mig lite, kanske ha klackar och smink när jag går ut på stan.  Är det ett lite mer speciellt tillfälle som fest eller avslutning av något slag så kör man ju på klänning, smink, klackar ja allting och man är riktigt snygg. Så är det inte här riktigt, här går man omkring med så anonyma kläder som möjligt och ibland är kvinnor helt ärligt riktigt fult klädda. Det beror inte på att utbudet i Holland är mindre än i Sverige - tvärtom så är det mycket större men fortfarande ser alla ut att komma från 90 - talet. Det är som om de inte vågar ta för sig av det som finns och bara klä upp sig.

Självklart gäller det inte bara hur kvinnor klär sig utan även hur människor beter sig i allmänhet. Alla åsikter här är så milda (skillnad mot Sverige där allt är medel och lagom) och ingen blir för uppspelt över saker. Känns som om alla håller igen eftersom det inte är uppskattat att ta för sig för mycket och visa allt för mycket känslor.
Nu vill jag gärna påpeka att människorna här är väldigt trevliga och gästvänliga så det är inte så att de är kyliga. Det är bara när man lär känna dem mer som man märker att allt är lite återhållsamt. Jag tror det beror på kalvinismens djupa rötter här. Jag menar de öppnar affärerna senare på måndag för att det känns "fult" att springa ut efter en söndag och shoppa loss direkt när söndagen är tillägnad Gud.

Jag tycker det här är väldigt roligt och paradoxalt med tanke på att Holland har legaliserat både prostution och hasch.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback