Im an alien in Groningen

Att flytta till nya lander ar underbart. Man tycker alltid folket ar trevligare, mer sociala inte som i  - Trakiga graa Sverige dar alla ser sura ut. Har halsar vi pa varandra och vill ha en gemenskap minsann.

Idag fick jag en forsmak pa hur det kan vara att inte kunna spraket, veta vagen och tycka alla stirrar pa en for att man ser konstig ut. Dejavu kanslan fran nar jag var liten och precis kommit till sandladan i Sundsvall dar de sa - Du ar ful och jag fragar  - Sta to znaci (vad betyder det?) och far skrattsalvor som ekar mellan 18vaningar av betong tillbaka var pataglig.

Mitt uppdrag idag i det hollandska samhallet var att kopa smordeg. Han jobbar idag och jag tar pa mig att laga middag. Piroger som vi bada tycker om. Tva problem uppstar sa fort jag kliver in i mataffaren. 1. vad tusan heter smordeg pa hollandska och heter det butterdough pa engelska ens? 2. Var kan denna deg tankas finnas i affaren?

Jag hittade den inte. Kom hem med nagra bananer och graddfil som jag inte ar saker ar graddfil. Kande nagon slags angest komma krypandes dar i affaren. Kanske ar overdrivet men jag tyckte alla sag elaka ut. De gick in i mig och de var sa manga. Jag gick okring dar inne i sakert 25 minuter tittandes efter den numera hatade smordegen. Ingenstans fanns den och personalen stirrade pa mig. Jag var bara radd for att de skulle fraga om jag behovde hjalp. Da hade jag satt igang och forsokt forklara att jag vill ha butterdough? och att jag ska laga piroger? Vad heter piroger pa hollandska och engelska? Det ni, nej det har kandes inte alls kul och jag blev ledsen nar jag kom tillbaka till rummet igen. Ar glad att Jarno jobbar idag, sa slapp han se hur oformogen och dum jag kan vara ibland.

Det star kycklingfileer i ugnen, det kan jag i alla fall fraga om. Kipfilet heter det pa hollandska om nagon skulle resa hit och uppleva fortvivlan over att inte hitta det.

Kommentarer
Postat av: abdelaziz Maaloum

Jätte bra Amra . Jag kan inte mycket svenska men jag förstort vad du skirver och jag gillar som du skriver . man känner att vi läser för en stor författare.

2009-04-16 @ 14:44:15
Postat av: Amra

tack så jättemycket aziz, verkligen snällt sagt!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback