Det här med avundsjuka

Tycker att ordet "avundsjuka" använda alltför ofta och för frekvent.
Jag håller absolut med om att det finns avundsjuka människor som för att kväva det går på andra men jag tror inte det har att göra med det varje gång.
Ibland blir jag väldigt irriterad och förbannad på folk och att då få höra hur alla försvarar sig med att folk är avundsjuka gör mig tokig av ilska. Man är inte avundsjuk varje gång man tycker illa om någon och vill skälla. Det har inte med det att göra, vissa människor förtjänar helt enkelt lite skit ibland.

Har läst att någon kastade något på Blondinbella sist hon var ute. Bloggkommentatorerna kommenterade genast det med att säga att de som gjorde något sådant måste vara avundsjuka? Jag tycker självklart inte det är rätt att skada någon men vad har det med avundsjuka att göra? Blondinbella har ändå valt själv att provocera med sitt sätt att skriva och bete sig. Gör man sånt så kan det ibland locka fram tokiga människor som helt enkelt är så arga att de tar till våld. Tycker det är synd och skam att man ibland kan råka illa ut för sina åsikter men det är väl knappast någon nyhet att det händer? Men är det avundsjuka? Nej jag tror inte det, det är bara dumhet och med all säkerhet skev uppväxt om man tror att man får skada andra.

Vi borde inte använda uttrycket "avundsjuka" så fort någon är dum mot oss. Ibland kan det vara värt att inte slå bort saker ifrån sig utan att sätta sig ned och fundera om man själv gör något fel. All negativ kritik föds inte av avundsjuka och en önskan att vara som den man kritiserar.
I såfall är det en jäkla många människor som vill vara som Hitler....

Kommentarer
Postat av: Angelica

Håller till viss del med i det du skriver. Allt handlar inte om avundsjuka, även om jag tycker att mycket här i Sverige gör det. Avundsjukan är inte alls lika utbredd i USA. Där gläds man åt varandras framgång.



Jag gick på JMK (Gamla Journalisthögskolan) i Stockholm och utbildningen/praktiken i USA var ett utbytesprogram med universitetet. Om du vill jobba med media USA tycker jag absolut att du ska satsa på att åka på ett utbytesår! Det är det enklaste sättet att komma in i branchen. Vilken skola ska du gå på?

Postat av: Matilda

Läste i en annan blogg att du var journalist :) Verkar superroligt, och det vill jag också bli när jag blir stor. Men är det inte svårt? Vad har du gått på för olika utbildningar osv.?

2008-06-11 @ 19:21:36
URL: http://matildahe.blogg.se/
Postat av: Azra

Sv: ja jag har haft avslutning, hade det i måndags. Lite synd att inte berina kom för vi hade avslutning på folklor men aja sånt e livet :) Sta ti je? Börjar du bli sjuk? nu i dessa sommartider:) Amra, det är sommar, allt förändras. Du vet ju själv hur det var i hennes ålder.

2008-06-11 @ 23:39:05
URL: http://azriiic.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback