Bekämpa sjuka män gör man via lagstiftning, debatter och andra metoder

Eftersom jag varit bortrest ett tag nu har jag knappast följt det som händer i bloggvärlden. Satte mig in i det hela lite grann nu och självklart är övergreppet på BB det alla pratar om. Jag tänker inte kommentera om det är sant eller inte eftersom det för mig inte spelar någon roll. Det underliga för mig är hur tokiga alla blir över det faktum att det tyvärr är så att man ibland kan vara mer i riskzonen för en våldtäkt eller ett övergrepp. Självklart är det aldrig ens eget fel och den som skadar en annan människa på detta sätt borde brinna i helvetet men det undgår inte det faktum att man ibland oavsett tjej eller kille är mer utsatt.



Jag kan tycka att man som person (igen som PERSON, inte tjej eller kille) bör ha kontroll över sig själv och de situationer man själv försätter sig i. Är jag på en fest med mycket människor är det upp till mig att inte dricka så mycket att jag tappar kontrollen. Det är upp till mig att inte vandra ensam hem och dra hem främlingar osv., osv. Skulle jag dock göra allt detta och faktiskt bli våldtagen är det fortfarande inte mitt fel som varken kille eller tjej men jag har inte satt min egen säkerhet först? En annan sak är att jag tycker det är förvånansvärt att folk är chockerade över att det inte går att bevisa att man blivit överfallen utan vittnen utomlands? Funkar det här i Sverige menar ni?


Jag minns klart och tydligt ett fall som var på tapeten när jag gick på högstadiet. En tjej hade tämligen full följt med 6 killar hem och blivit våldtagen av alla. Det fanns bevis, vittnen och allt tydde på att det verkligen hänt. Domen? Jo några månaders fängelse för grabbarna. Jag minns fortfarande hur förskräckt och rädd jag blev, inte som tjej utan som människa. Insåg då att jag själv måste se efter min säkerhet först och aldrig förlita mig på att resebolaget jag åker till ett annat land med eller de människor jag är ute med ska göra det. Det jag försöker komma fram till här är att bara för att någon ifrågasätter eller försöker reda ut omständigheterna kring en våldtäkt eller övergrepp betyder det inte att man beskyller den som blivit utsatt det för något. Det ger aldrig en annan människa rätt att skada en annan. Men vi lever i en värld där vi alla vet att så pass idealistiskt och fint är det inte att det fungerar. Min säkerhet är viktigast och jag vet att jag skulle ha svårt att gå vidare om någon skadade mig på det sättet. Därför sätter jag gladligen på mig en aning längre kjol utomlands (eller i Sverige), inte dricker lika mycket, håller koll på mina vänner. Jag tycker så mycket om mig själv mer än att vara naiv och tro att jag kan bekämpa sjuka människor som kan få för sig att skada mig.

Bekämpa uppfattningen vissa män har om kvinnor gör man när man själv inte är i en utsatt situation.  


Kommentarer
Postat av: Anonym

BB blev inte konkret våldtagen utan blev utsatt för ett övergrepp PÅ krogen (dvs med massa vittnen) och hennes vänner var där. Hon var alltså inte överförfriskad och ensam. Utan det som hände var att några killar omringade henne på dansgolvet och väl där började en kille tafsa på henne och körde upp några fingrar med sådant våld att det började blöda!

2008-07-31 @ 14:05:21
Postat av: Amra

ja jag vet det också, var inte det jag diskuterade heller. tog bara upp att varje människa ansvarar för sin egen säkerhet och menade att vi inte får vara naiva. sen vad som hände BB det är en annan sak som jag låter vara.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback