Full metal jacket

Min dag har sett ganska enkel ut och jag missade att äta en semla innan kafeet som ligger precis bredvid här stängde.

Men det är okej, jag kan leva utan en semla... hoppas bara jag inte får något sockersug senare ikväll eller nåt.
Psykologin var lika kul idag som att ta en spruta

Men låg nyss i sängen och såg klart på en av mina filmer som kom nu. Jag minns att jag sett den när jag var liten men blev för ett tag sedan påmind om den igen av en person på Folkbladet.

Full Metal Jacket av Stanley Kubrick som kom 1987 är något alla borde se. Den handlar om Vietnam och den hänsynslösa och gryma träning enkla män och pojkar får inför kriget som gör att de blir slaktarmaskiner som är orädda allting.
Det som är bra med den här filmen är att den beskriver råheten som finns hos människan utan en massa klyschor och coola specialeffekter som brukar vara ganska typiskt Hollywood och USA. Sen gillar jag också hur Stanley Kubrick visar ett ansikte på alla mördare och våldtäcktmän och vad som är orsaken bakom att alla flippar ut när krig bryter ut.

En annan viktig faktor som gör den så jäkla bra är att trots att man får anledningar till råheten och allt elakt så är det inget ursäkt utan man tillåts ändå som tittar att dömma varje människa enskilt utifrån de val de gör..

Sen är ju scenen där en av killarna flippar ut och sitter på en toalett mitt i natten med ett gevär i handen ett mästerverk.

   


Kommentarer
Postat av: becca

det är i taket lyser stjärnonra :P

Postat av: Mr. Pitt

jo jag har kanske begått det brottet :( men jag är en bättre människa nu :)
och jag kan inte rå för att de är en mans värld :( men jag försöker att förespråka en mer jämnställd värld ;) hehe visst lät de bra? :D

2008-02-06 @ 09:07:43
URL: http://recipeforhappiness.blogg.se
Postat av: Lollo

bra tips!

2008-02-06 @ 12:22:40
URL: http://www.confessionsbyme.blogg.se
Postat av: Nadja

Åh kommer ihåg att jag ihåg den när jag var liten, bra men äckligt var väl min reaktion då:P

2008-02-06 @ 19:54:50
URL: http://thencloset.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback