*

Imorse satt jag och pratade med min mamma samtidigt som jag kastade en blick på en av våra klockor som vi har i köket. Den på mikron visar att kl med all säkerhet är runt 11.00, den på kaffebryggaren visar 04:15 och den som hänger på väggen visar att den är runt kl 08 på morgonen.
Eftersom min mor satt lugnt och pratade med mig vid köksbordet (hon sprang alltså inte runt helt skräckslagen över att hon försovit sig och jag hade svårt att tro att hon och jag skulle gå upp kl 04:15) drog jag den slutsatsen att den klocka som hänger på väggen måste visa någorlunda korrekt tid på morgonen.

Jag vaknade med en underlig känsla imorse som inte riktigt gick att identifiera och jag blev bara mer förvirrad när Montel Show började på TV. Strax innan jag skulle ta mig till Folkbladet för att försöka få till en praktik blev jag rasande på den äckliga svarta mannen utan hår. Jag ville slå honom och hans dumma försök till medlidande.


Jag hann i tid till Folkbladet där jag blev erbjuden en praktikplats fram till årsskiftet samt betalt för den tiden jag praktiserar. Jag skulle få ta för mig och följa med ut och göra reportage. Det kändes bra men det var inte förrän jag stod där vid biblioteket som det slog mig - Fy tusan vad jag är glad! Inte bara för att jag fått praktik, utan för allting, jag är glad för att jag är nöjd med mig själv och framförallt så är jag nöjd med saker och ting runt mig.

Det är struntsumma för mig hur saker och ting utvecklas så länge jag vet att jag gör rätt för mig och andra. Så länge jag kan stanna upp mitt på gatan och känna mig nöjd och glad är allting lugnt. Som alltid dök ett ordspråk som någon av alla dess kvinnor i min släkt yttrat antigen om det motsatta könet eller om livet i allmänhet.

Jag tror detta kommer från min moster i Bosnien- Det finns två sätt vi kan ha relationer till människor - det ena är på ett bra sätt där vi har det fint tillsammans och det andra är på ett dåligt sätt när vi inte är med varandra. Hmm, nu är jag inte alls nöjd med översättningen eftersom det på bosniska låter mycket mer filosofiskt och genomtänkt men det här är nog det bästa jag kan åstadkomma på svenska.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback