Litteratur

Två av texterna vi analyserade idag. Jag skriver ut författaren men inte när eller vad de handlar om. Det kanske någon som läser det här vågar sig på att gissa?

Charles Baudelaire - Till en som gick förbi:



Bedövande och gällt ljöd boulevardens larm.
Helt svartklädd, drottninglik i sorgen, smärt och lång
Passerade en kvinna mig: hon lyfte upp festong
Och fåll och svängde dem med stolt, behagfull arm.


Vad smidig, ädel växt, och benet till sin form
som en statys! Jag drack i vanvettigt begär
det ljuvas eggelse, en vällust som förtär
ur ögats svartblå sky som gömde hemlig storm.


En blixt ... och sedan natt! - Din blick lät en sekund
min själ bli född på nytt, o skönhet, samma stund
försvunnen! Skall vi ses i evigheten nu,


på annan plats, långt bort? Kanske ej någonsin?
För sent! Jag kände ej din väg, du inte min ...
Jag skulle älskat dig, och detta visste du!

Katarina Frostenson - Övärld

Det jag hör höjer, lyfter och vidgar mig :
även det negativa,hårda, från-stötande      hur
det sorlar, strömmar, dövas,       avstannar
och stöts igång      Inte står att hejda - hur
allt tas emot och åhörs, osentimentalt
sen förs åt sidan : det som ej
var riktigt      hörbart -

öra
mörka hörselkött


Kommentarer
Postat av: Toni

Den första handlar om att knulla, eller hur?

Postat av: Amra

Toni: hahah faktiskt är det helt rätt! enligt min bedömning är det en brunstig karl som står någonstans i paris och tittar på snygga överklassbrudar han skulle vilja dra över!

2009-01-25 @ 16:45:03
URL: http://amrasfinablogg.blogg.se/
Postat av: Toni

It takes a thief to catch a thief... Jag tolkade den faktiskt mer som en beskrivning över själva sexakten. Ett engångsligg till och med. Å andra sidan tolkar jag alla dikter på det sättet.

2009-01-27 @ 20:39:44
URL: http://kamratsavela.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback