Tillbaka i lilla Norrköping igen

Tillbaka från Riga nu. Alltid kul att träffa familjen men rätt tråkigt att komma hem till samma gamla stad där man känner till allting. Jag är alltid dålig på att återbeätta resor i skriftlig form. Det var dock en sak jag reflekterade över. Riga var nästan tomt, både på turister och befolkningen som bor där. Vi var rätt ställda över det här och funderade över varför det var så. Det var inte många som satt på uteserveringarna, som shoppade eller åt ute. Dock var allt i full gång och man kunde se tre-fyra servitriser stå vid tomma resturanger och bara vänta?

När vi kommit hem och jag tittade på nyheterna fick vi Jarnos teori bekräftad. (inte att det var en zombie epidemi som jag hävdade i timmar). Det var helt enkelt ekonomin. I de baltiska länderna har den rasat så kraftigt att de knappt har råd med livet varje dag. Hög arbetslöshet, inga jobb och så vidare.... Och här i Sverige gnäller folk på minsta lilla och avsaknaden på sommarjobb! Det här landet har det så bra att det är löjligt när man ser till resten av världen.
 
Riga var i vilket fall som helst väldigt fint. Medeltida byggnader, mycket gröna parker och en hel del att se.

Klicka här för bilder:
Riga och mer Riga

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback