3 December - Torsdag

Den senaste tiden har jag känt mig frustrerad och irriterad på grund av vissa saker som har hänt här. Men eftersom jag inte riktigt vill skriva ut vad som händer här eftersom jag märkt att Google translator är rätt effektiv så får det bli vid ett annat tillfälle.

 

 

Utan jag tänkte istället berätta om en högtid de firar här just nu. Sinterklaas heter det och betyder väl egentligen jultomten eller Saint Nicholas. Han firas i Holland, Belgien, Aruba, Suriname och Holland Antille, de sistnämnda är gamla kolonier där Holland fortfarande utövar ett väldigt stort inflytande så det är inte så kontigt att de i så tropiska länder följer samma vinter högtider.

Men i alla fall, det här med Sinterklaas förbryllade mig väldigt mycket och jag förstår fortfarande inte riktigt men jag ska försöka förklara. Man firar detta helgon runt den 5:e december varje år eftersom har är den som beskyddar barn och sjöfarare. För i tiden var det tradition att hjälpa fattiga genom att lägga pengar i deras skor, ha vilda karneval liknande fester som ofta lede till massfylleri. Detta ville protestanterna som senare kom till makten såklart sätta stop för eftersom de ansåg att högtiden var för katolsk. Dock var denna högtid så populär att den fick vara kvar. Idag så liknar Sinterklaas väldigt mycket jultomten i Sverige och runt om i världen. Dock så rider Sinterklaas över hustaken på en vithäst och ger alla barnen deras presenter genom skorstenen. Här är jultomten lite ”posh” och tycker han har högre klass eftersom har Zwarte Piets, dvs. Svarte Peter som istället kliver ner i skorstenen och ger klapparna så tomten slipper klämma sig in där. Det är alltså tradition att måla sina barns ansikten svarta och låta dem vara med i parader med den store vite tomten. För mig så ser och känns det här underligt även om de flesta påstår att de inte alls är slavar. Varje är det inte vita barn? Jo, de blir svarta eftersom de måste klättra ned i skorstenar. Jag vet inte, här verkar alla så glada över den här högtiden, de skapar egna presentöverraskningar, deltar i paraden när jultomten kommer och hela köret. Jag fårstår att de tycker det är kul och inte tänker på hur det ser ut för utomstående men det ser just underligt ut.

 

Jag bifogar några bilder så ni kan se vad jag pratar om.

 

 

Ni kan ju tänka er min chock när jag bläddrar igenom Jarnos album från när han var liten och hittar bilder där han är svartmålad i ansiktet, klädd såhär och dessutom ser överlycklig ut?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback