Hej jag heter Amra och jag åker bil ned till Bosnien om två veckor

Idag kom jag på att det är ungefär 16 dagar kvar innan jag åker till mitt hemland Bosnien igen. Vi kommer åka bil ned och även besöka Kroatien och andra länder.  Bosnien för mig innebär många saker men framför allt så innebär det mat. Jag älskar mat och det i stora lass. Stora lass har vi inte direkt något problem med då meningen - Jag är mätt, sällan uttalas mer än fem gånger under en hel livstid. Jag kommer på mig själv med att sitta och fundera över vad jag ska äta, vad jag ska betala och hur mycket av det jag ska äta.


Det
känns skönt att åka iväg en sista gång med familjen innan jag flyttar och lämnar våra semestrar traditioner. Kommer nog sakna allt vad det innebär att åka igenom halva Europa och se så mycket så man aldrig skulle kunna få se om man bara tog flyget ner. Alla bråk och sammanbrott vi får på varandra i bilen som sekunden resulterar i att alla brister ut i ett skrattanfall som varar i flera minuter. Jag tror att enda gången min familj funderar på att slänga ut mig och lämna mig vid någon toalett i mitten av Tyskland är när mitt blodsocker sjunker och jag börjar irritera dem alla.
Jag ser redan framför mig hur min syster kommer göra allting i sin makt för att få mig att tappa kontrollen varav mamma löser problemet med att höja musiken som om det skulle hjälpa.

Det låter kanske som en hemsk väg ned till Bosnien men det är det inte. Jag kan lova att jag älskar allting, allt tjafs, skratt, underliga toaletter och allt annat som hör till.


Jag
tror att jag en dag kommer skriva en bok om allt det här. Om hur två generationer av bosnier varje sommar åker bil ned till sitt hemland enbart drivna av en sådan stark längtan att det gör ont. Om den där känslan i magen när pappa startar bilen och rullar de första metrarna ut från garaget. Jag sitter alltid i baksätet då och tänker - Nu är vi fem meter närmare Bosnien, snart är vi där. Om hur det känns att åka genom land efter land och försöka beställa läsk och kaffe på knakig tyska blandad med engelska. Om hur man helt utmattad försöker hitta ett hotell på kvällen eftersom ingen vill sova i bilen och att faktiskt ingen vill vara som de där skumma människorna som sover på parkeringsplatserna i sovsäck. Kom efter ett tag på att det egentligen var smartare än att sova ihop kurrad i bilen som vi gjorde ett år.
Om allt det jag nämnt nu och tusen andra bitterljuva njutningar.

Det här är en epok som jag tror är på väg att försvinna. De som föds i Sverige nu kommer definitivt inte åka bil ned och vi som gjort det kommer bli bekväma av oss och ta flyget ned som faktiskt bara tar omkring 3 timmar istället för två dagar och en natt med bil.


Det
har både format och skadat oss. Jag tycker synd om dem som inte upplevt en sådan längtan och kärlek till något som egentligen inte alltid är bra. Efter någon vecka i Bosnien längtar jag alltid tillbaka till Sverige värre än vad någon men när jag är här längtar jag ned till Bosnien mer än någon annat.

Jag hoppas innerligt att alla har något att älska enbart ur kärlek och inte ur underliga patriotiska/nationalistiska känslor som bara förstör och förvrider objektiviteten. Jag är medveten om att Bosnien inte är Europas bästa land men för mig är det ibland det finaste som finns trots allt som hänt och allt dåligt som finns där. 


Kommentarer
Postat av: Azra

Sv: Nej jag vet inte. Inte bada för mensen har kommit och ska nog va med ngr kompisar :) Haha hörde det från beri att ni ska till grönan. Gör mig en tjänst, åk slänggungan en gång för min skull:)



Mår du bättre btw? Ohh i detta väder kan man inte göra något :S Lyllos er som får åka tidigt till bosnien, jag måste vänta till mitten på juli, vå åker den 11 xD

Postat av: Sess

Ja men eller hur.

Det är fel på klockorna ibland, för inte är det mitt fel iaf hi hi

Vad roligt med så varierande arbete! Är det för en dagstidning du jobbar för då eller?



oj jisses bila ända till Bosnien, ont i rygg och rumpa tänker jag då hi hi

Ååå bosnisk mat är det bästa som finns, min bästa vän är därifrån och jag bodde mitt i mot henne när vi va små, jag va alltid hos dom och åt hi hi

hennes mamma kunde inte så mycket svenska men hon tyckte så mycke om mej speciellt för att jag va duktig på att äta =D fast sen blev man äldre och började gå upp i vikt av det så då fick det vara lite mer sällan hi hi

Nej Bosnien är kanske inte Europas bästa land men sååå vackert och underbara människor!!

Ha en fin helg du med.

Varma kramar

2008-06-13 @ 21:12:17
URL: http://calla.webblogg.se/
Postat av: sarah

sv; ja precis! . Underbart med beröm! :) hehe . Helgen , imån ska jag jobba , sedan ska jag på fest och kika lite på fotbollen .. sedan på söndagen ska jag inte lämna sängen ^^ . bara sova! .:) Du då ? :) Kram

2008-06-13 @ 21:35:01
URL: http://sarahsglitter.blogg.se/
Postat av: Karin

tack söta du:) ha en fin kväll!

2008-06-13 @ 21:41:27
URL: http://karinolofsson.se
Postat av: emilie

svar: aa det är ju den enda nackdelen. jag har tagit det lugnt och slutat skolan. vad händer i morgon då?

kram kram

2008-06-13 @ 22:25:50
URL: http://misa.devote.se
Postat av: ellinor

låter bra det :) nae inget har hänt mig heller som jag kommer ihåg :P det är väl som sagt bara en myt :P

jaa usch :( vi va hos några kompisar till familjen idag med typ 10 andra familjer och grillade, spelade fotboll och brännboll och regnet kom precis när vi skulle äta "/ men men :P vatten dör man ju inte av :)

imorn vet jag inte så mkt, blir nog en sväng till stallet sen blir det fotbollskväll :D

hoppas verkligen det blir bra väder i stockholm imorn, inte kul att vara på grönan när det regnar "/

kram kram

2008-06-14 @ 01:29:34
URL: http://www.metrobloggen.se/ellinoranzelius
Postat av: Marcus

Jag har läst nu =)

2008-06-14 @ 11:07:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback