Jag är väldigt bortskämd

Jag är bra på det här med eftertanke, analysera en situation och dra slutsatser om varför det gick som det gick. Ännu en gång har jag funderat på varför det blev som det blev och om det hade blivit så om man bytte ut mig mot någon annan. Svaret är ja, den personen är inte bortskämd.


Hela mitt liv har jag fått umgås med människor som söker kunskap, erfarenheter vars nördighet är så djupt rotad att det blir lite läskigt när man upptäcker vad de kan.

Pappa lärde mig tidigt om musik och mamma satsade stenhårt på poesi, böcker, lek, ja allt man kan komma åt att ge sin dotter.
Jag har inte på något sätt farit illa åt eftersom jag när jag växt upp fortsatt umgås med människor som inte alltid haft liknande intressen men de har inte heller varit helt borta i huvudet. Visst, jag har inte alltid kunnat välja vilka jag vill vara med men jag har för det mesta haft den turen att jag kan avlägsna mig från dessa människor jag ansett vara lata och elaka.


Om jag själv är intelligent eller inte vet jag inte svaret på. Ibland känns det som om jag kan saker och vissa dagar känner jag mig riktigt korkad (hej Kafka!) Och vill dra täcket över huvudet. Nu när jag gick ut gymnasiet och var helt förvirrad och tog det första bästa jobb jag fick tag på fick jag mig en smäll. Jag är inte van vid detta, att man inte uppskattar någon som ibland kan saker, att man ser det som en nackdel snarare än en fördel?
Jag inser nu att jag varit bortskämd och haft turen att ha två människor i min omgivning som trots deras brister aldrig tyckt att jag är skum som läser mycket eller underlig för att jag är känslofull.


Tycker dock ändå att det är varje människas plikt och val att välja hur mycket och hur långt de vill nå i livet. Vill man så kan man och det är inget mer med det. Vissa börjar långt fram, andra börjar långt bak men alla som vill kan bli något och få respekt. Vi lever här i Sverige, ingen jag känner är född i Indien och tvingas vara bonde och slita hela livet. Det jag personligen ser ned på är avundsjuka och det faktum att man själv känner sig mindre när någon annan lyckas.

Det är äckligt och jag hoppas att jag alltid kommer ha lite valfrihet och få välja vilka jag vill umgås med.



Jag hoppas innerligt att ingen tror att jag anser att kunskap och livs nyfikenhet kommer från något annat än personen själv. Med det vill jag förtydliga att ålder, uppväxt, religion, ursprung, kön, sexuell orientering eller något liknande INTE har med kunskap att göra.

Alla människor är lika värda dock de vet inte om det och därför uppstår konflikter.


Ps: Sex Pistols är rätt bra ^^ tack Jossan, jag hoppas vi kan sluta vara paranoida tillsammans och att din svarar på sms och att min loggar in på msn!


Kommentarer
Postat av: Toni

Bra skriver, duh. Man måste gå på några smällar för att lära sig. Har jag hört i alla fall. Du vet, jag har ett stort förråd av poetiska citat i bakhuvudet, och ett av dem lyder: "It's a long way to the top if you wanna rock and roll"

Postat av: Amra

det är bra att du har poetiska citat, då vet jag vem jag ringer när jag behöver ett =)

2007-10-16 @ 18:35:53
URL: http://amrasfinablogg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback