Sverige har ingen åsikt

Det är dags för ett mer seriöst och genomtänkt inlägg nu.

"Svenskar är neutrala och tycker lagom är bäst"

Denna debatt jag tänker ta upp nu har pågått ett bra tag med en sådan hysteri att det för mig alltid varit omväxlande humoristiskt och stundvis har jag mått rent fysiskt illa.

Jag har länge klurat på denna kluvenhet som många förknippar med att vara "neutral" eller "lagom" som finns i många svenskar. Jag personligen anser mig inte vara svensk, jag kan dock inte heller påstå mig vara helt bosnisk.  Det betyder att i slutänden är jag för mycket av en invandrare för att bli accepterad av alla i Sverige och slippa höra dumma frågor, dumma kommentarer och undrande blickar. När jag åker till Bosnien säger dom att jag är försvenskad och inte passar in där.

Jag är med andra ord körd vilket faktiskt gör mig mer lik de flesta svenskar än vad man kan tro. För jag anser att många som bor i Sverige oavsett bakgrund är körda eftersom deras åsikter ställer till det för dem. Jag har vänner som när de är med mig är väldigt nyfikna på kulturen jag kommer ifrån, maten, musiken ja, de vill helt enkelt veta mer och tycker inte det är någon stor grej att jag inte är född i Sverige.
Det tragiska är att samma vänner sedan har andra bekanta som har andra åsikter om invandring och invandrare och de håller med dem lika mycket.
Detta återspeglar hur Sverige ser ut idag och jag tror personligen inte det kommer leda till något bra. Båda grupperna känner att de blir förtryckta av media eller samhället i allmänhet.

Allt vanligare blir det att höra svenskar säga - Jag är för fan inte rasist bara för att jag tycker invandringen ska stoppas och inte gillar invandrare.
Men det är också allt vanligare att höra invandrare säga - Jag är för fan trött på smygrasism och att inte få vara stolt över mitt hemland och bete mig som jag vill.
Enligt mig har båda dessa grupper rätt till en viss gräns. Jag anser också att det är dessa två grupper som är idioterna och bör egentligen inte utveckla sina åsikter längre. Den stora massan som står på båda sidorna och vänder kappan efter vinden borde skämmas.

Stick inte ned huvudet i sanden utan uttryck din åsikt som den egentligen är. Jag blir väldigt trött på att höra dumma små människor hålla med någon annan med en aning sverige demokratiska åsikter men sammtidigt gå på utländska tillställningar och hålla med om vad de tycker.
Om den vanliga svenska medborgaren oavsett bakgrund skaffade lite stake och slutade påverkas av den person de för tillfället gillar bäst skulle nog de flesta visa sig vara vettiga och inse att vi alla som bor här sitter i samma båt.

jag avslutar med att säga att mitt vapen mot idioiti och andra dumheter har alltid varit ignorans och noll uppmärksamhet. Jag anser starkt att om den stora massan ignorerar idioterna som förhoppningsvis är i minoritet finns det ingen risk för att deras åsikter växer sig starka.
Så snälla nästa gång din kompis (denna text är mest riktad mot ungdomar) är en fegis, fråga om dennes rätta åsikt istället för att försöka påverka någon.

Acceptera aldrig svaret: "Men jag tycker lite som båda" eller "Jag tycker ju om de invandrare som är snälla"

Fega människor som gömmer sig bakom andra med starka åsikter (hur dumma och ogenomtänkta dessa åsikter må vara) är nästan det värsta jag vet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback